uppsagd

Så, nu har vi sagt upp Frejas dagisplats. Jag är lite fascinerad över hur mycket känslor detta med dagis väckt, både hos Freja och hos mig själv. Jag har gått från total separationsångest, till total frustration över att missa all egentid, till total förvirring över Frejas inkonsekventa beteende, till total ömhet och beskyddarinstinkt.

Nu är känslovolymen på lagom, hos oss båda. Vi var på dagis idag och sa till fröknarna att vi säger upp vår plats idag, och hämtade hem Frejas saker. Freja var cool, nobbade utan att blinka kompisarnas kontaktförsök, snackade lite lätt med favvofröken och gick därifrån utan att ångra sig en sekund.

Om det vill sig så, finns det nu möjlighet för Freja att vara hemma ända tills hon börjar skolan och det känns faktiskt skönt att det alternativet är levande. Om jag synar mitt eget inre så är det så jag önskar att det ska vara - jag vill ta hand om mitt barn själv! Jag vill följa min dotters framsteg, jag vill se när hon upptäcker livet med sin nyfikenhet, jag vill vara den som tröstar när hon stöter på livets törnar!

Jag kan bara analysera lite på ytan, eftersom jag är på tok för känslomässigt engagerad för att kunna ha någon objektivitet, men visst är det väl så att det resultat vi ser nu beror på både Freja, mig och vår familj. Klart att mina känslor för dagis smittat Freja, även fast jag försökt hålla mig neutral och positiv. Hur som helst känner jag tydligt att Freja själv helst vill vara hemma, och det betyder mest!


Kommentarer
Postat av: Veronika

tycker ni har gjort ett bra beslut om hon reagerar på detta sätt, som sagt dagis är inte för alla, min tjej dock älskar dagis, oftast lämnar hon utan problem och hämtar man för tidigt blir hon galen, men lagom efter mellis följer hon med gladeligen:)

Men är imponerad över den drivkraft du har och skulle önska jag kunde va hälften så påhittig och pedagogisk som du:)

puss

2009-10-05 @ 20:53:34
URL: http://frulandstrom.blogg.se/
Postat av: Familjen Berglund

Åh vad mycket roligt pyssel ni har för er, jag vill också!! Tiden bara springer iväg när man jobbar heltid och det är dagis och skola och nu en krasslig Vilja.....

Ni gör rätt att unna er i en frossa av pyssel!

Vilken fint porträtt Freja har gjort!



Vad skönt att ni nu tagit ett beslut angående dagis och att det känns rätt! Koppla av nu och njut.



Kramar Johanna!

2009-10-05 @ 21:18:19
URL: http://ww.mingoafamilj.se
Postat av: Storasyster

Magen syrran! Det är härligt att vi lärt våra barn att våga lyssna på magen !!!!! Kram

2009-10-05 @ 21:27:30
Postat av: mamsen

Är väl skönt att ni har den möjligheten önskar alla småbarnsföräldrar hade så ekonomiskt så barnen fick vara med sina föräldrar men så ser ju inte samhället ut plus att man har olika värderingar :-))puss

2009-10-06 @ 08:17:56
Postat av: Nettan

Ja, mamma, rent själviskt önskar jag att fler var hemma, för då skulle det ju vara lättare för oss att hitta lekkompisar på dagarna! :)



Men sen skulle jag oxå vilja klargöra att vi egentligen inte har ekonomi för det, utan väljer att leva på marginalerna för att barnen känns viktigare än pengar! :)

2009-10-06 @ 08:26:16
URL: http://tankerummet.blogg.se/
Postat av: mamsen

Ja men lilla du det vet jag tänkte att många behöver få in till hyror med mera sen dom som prioriterar annorlunda är deras val jag tänker bara på er i min närhet .Alla känner nog så att barnen är viktigast i vår familj men valen blir olika.Ha det bäst Puss

2009-10-06 @ 09:36:06
Postat av: Nettan

Ja, jag vet att du vet, mamma. Men det är fler som läser bloggen och jag ville att alla skulle få veta! :)

2009-10-06 @ 13:09:52
URL: http://tankerummet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0