nappen

Och så måste jag ju berätta om en liten incident igår. Freja har ju slutat med napp och det går över all förväntan. Hon somnar utan problem på kvällarna och nämner nappen mer o mer sällan. Det som möjligen förvånat är att hon snarare varit väldigt ledsen efter nappen och inte arg för att hon inte fått den. Jag hade nog fölredragit att hon blivit arg på mig, men vi har lyckats hantera ledsenheten oxå.

Igår så hittade Freja en napp här hemma! Pust. Hon höll den i handen och visade oss och sa att hon "ville nappa på den". Men stoppade den ändå inte i munnen förrän jag uppmanade henne att smaka på den om den verkligen var god. Och den var ju god! Både jag o G kände oss ganska desperata o försökte prata med Freja, men hon var beredd att lämna tillbaka dockhuset bara hon fick nappa på sin napp. Nappen var trasig o tidigare hade hon ju slängt trasiga nappar utan problem, men hon vägrade slänga denna nappen. Tills jag mutade henne och hon slängde den med mycket sorg i blicken. Men mutan slog väl ut och hon var snart glad igen och har inte nämnt nappen sedan dess.



Jag har fått en del kommentarer IRL om att det är väl ingen konst att sluta med napp när hon har tutten (mitt bröst) kvar och det skulle jag vilja kommentera. Nappen är ett substitut till bröstet! Och nappen ger ett annat beroende eftersom barnet själva kan styra över den, och eftersom barnet ofta använder nappen överdrivet mycket i jämförelse med det sugbehov som barnet möjligen har. Jag är glad att kunna ge mitt barn originalet och att hjälpa henne att inte vara beroende av ett plastigt och konstgjort substitut. Så det så.


Ps: Mutan var att jag skulle bada med henne. Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0