..och så smäller det!

Ja, idag var det så äntligen dags för Freja att börja på sin nya förskola. Hon har varit förväntansfullt pirrig ett par dagar och igår så riktigt jäste det i henne. Men istället för att speeda på, som jag befarade, bad hon igår kväll om att få gå o lägga sig, i hyfsad tid och somnade ganska lätt. Hon var nog bara helt slut av all anspänning inför dagisstarten. Det första hon sa när hon vaknade i morse var om hon fick ta med sig saker till dagis eller inte. Om jag får gissa tror jag nog att hon drömt en del om dagis oxå.


En nervös tjej på väg till första dagen på förskolan. Gosis är på plats i cykelkorgen, men hon gömde honom i min väska innan vi kom fram!

Både fröknar och lokaler gjorde ett väldigt gott intryck på mig. Det var mysigt och trevligt, och min (inituiva) mage känner tillit inför att Freja kommer trivas och ha skoj tillsammans med andra barn på sitt nya dagis! Och vad magen säger är viktigt, för mig! 

Fröknarna vill, liksom jag o Freja, att vi ska ta det lugnt och låta inskolningen ta sin tid och inte göra något förhastat. Jag har inte berättat för dem om vårt misslyckade försök förra hösten, och tänker att jag inte behöver göra det heller. Jag har lovat att jag inte ska lämna Freja förrän hon lärt känna sina fröknar - och det tyckte fröknarna lät bra! 

Vi fick en liten rundvandring, och alla barn var ganska nyfikna på Freja. Hon fick lite fria tyglar att göra vad hon ville och då ritade hon några teckningar tillsammans med några andra flickor. Joakim vägrade så klart sova i vagnen, utan satt på min arm och höll låda. Och charmade både barn o fröknar med sitt leende!

Freja vägrade prata med fröknarna, och det tog en stund innan jag förstod varför - hon var ju rädd att jag skulle tycka att hon känner dem om hon pratar med dem! Kloka tokunge!

Freja gick därifrån med väldigt mycket glädje i blicken, men oxå lite rädsla. Och så var hon lite snopen över att vi var där så kort tid. Men vi ska göra likadant både torsdag o fredag.

Jag tycker vi fick en bra första dag på dagis, och ser fram emot att Freja ska börja där!


Uppdatering o förklaring: Jag började alltså skriva detta inlägg igår, onsdag, men eftersom vår dator inte mår bra kunde jag inte slutföra det förrän idag, torsdag. Väldigt enerverande.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag tycker ni gör helt rätt som tar det lugnt! Hoppas Freja kommer trivas på det nya dagiset..!

2010-08-26 @ 08:33:11
Postat av: mamsen

Så mysigt att det funkar hittentills för min goa lill tjej <3<3<3<

2010-08-26 @ 16:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0