Min fina dotter

Ja, det är väl ingen som missat att Freja är ett hett ämne för mig. Vi är inne i en helt avskyvärd fas, och jag vrider mig ut och in för att försöka få koll på läget. Men det är svårt. Den hetaste nöten att knäcka är hur hon ska få sig kläder utan att vi bråkar ihjäl oss.

Jag gissar att de flesta ungar är mer eller mindre svåra, men om jag jämför Freja bebis mot Joakim bebis så är det stor skillnad redan. Självklart har det oxå med att göra att jag är olika som mamma åt de två. Men det är i perioder så fantastiskt svårt att vara en bra mamma till Freja att jag känner mig fullkomligt förtvivlad.

Jag vet att det skulle kunna vara lättare om jag bara var hårdare och knäckte hennes vilja och fick henne att lyda mig bra. Men jag är inte intresserad av det. Om jag ville ha en hund skulle jag köpa en.

Jag vill att hennes vilja, tankar, känslor, drömmar, behov och önskningar ska vara minst lika viktiga som mina. Jag lyssnar mer än gärna på henne. Jag älskar att diskutera med henne! Och jag tycker absolut att hon kan få spela ett tråkigt spel trots spelförbud bara för att hon är fyndig och argumenterar bra.

Men jag vill inte kriga om allt hela tiden. Jag önskar att de vardagliga måste-sakerna (som att klä på sig, borsta tänderna osv) kunde flyta på utan tjafs o bråk. Men det gör det inte. Och jag har provat allt! Jag har varit überpedagogisk, jag har varit megatydlig, jag har varit apförbannad, jag har gett henne makten över situationen - men allt med samma resultat: hon får inget gjort utan bara tjafsar o gnäller o leker bebis. Och jag blir arg.

Pust.

Jag ska nu prova att släppa allt ansvar till henne, med början på tisdag när vi ska iväg till dagis. Jag ska fixa i klädkammarn o i hallen så att hon lätt ser o når alla sina kläder. Sen tänker jag ställa äggklockan o visa henne. Och om hon inte är klar när klockan ringer får det bli ännu en tråkig dag hemma. För det är den adekvata konsekvensen. Man kan ju inte gnälla sig hemma o sen få ha en bra/rolig/mysig dag hemma. Nä, då får man ha en tråkdag så man fattar att det är värt att klä på sig o komma iväg till dagis (eller vart vi nu ska!).

Wish me luck!


Kommentarer
Postat av: Storasyster

Superbra ide!! Men, jo ett men, om hon nu hellre är med DIG än på dagis, då funkar det inte bäst. Om du ställer klockan och gör dig o Joakim färdiga så kan ni börja gå utan henne, typ. Vi gjorde så med Emil om du minns, (säker på att du gör) Kram!!

2010-11-21 @ 14:50:44
Postat av: Nettan

Hon vill verkligen gå till dagis, och i fredags så var det ÖF hon missade o det var en ren o skär katastrof. Och jo, jag minns Emil.. Och när jag försökt det tricket med Freja springer hon efter mig, och skriker helt hysteriskt, om jag ändå försöker gå så håller hon fast mig eller vagnen så jag inte kan gå. Jag skojar inte, hon är helt jäkla freakig. Om jag var väldigt stor o stark skulel jag kanske kunna hantera henne, men hon utnyttjar oxå att jag har en bebis att ta hand om.



Jag har introducerat nya given idag, och tack vara att G var hemma o hjälpte henne klarade hon det. Men min förhoppning är att hon ska sluta kriga när hon inser att jag lagt ner vapnen.. På dagis kan hon ju klä på sig alla kläder helt utan problem!



Puss!

2010-11-21 @ 19:37:13
URL: http://tankerummet.blogg.se/
Postat av: Linda

Vi har det så fortfarande. Skulle vilja testa din idé men tyvärr så måste mina barn till dagis så att jag kan plugga. Här hemma så säger jag till en gång, händer det inget så klär jag på honom (nu pratar jag om den stora, den lilla "kan fälv" just nu), det går snabbare än om vi ska bråka då blir det bara värre. Däremot har jag börjat med ett "lyssna på sina föräldrar-troll" där han får en guldstjärna om han gör som vi säger på en gång, funkar sådär. Men jag hoppas verkligen att ditt sätt blir bra. Lycka till!!!

2010-11-22 @ 10:13:21
Postat av: Nettan

Linda - det är när jag hjälper Freja som allt tjafsande o bråk startar - jag gör ju ALLT fel och kläderna sitter såå tokigt att hon inte kan ha dem. Så när jag sätter på henne sliter hon av sig det, och jag får börja om från början 27 ggr. No matter how I do. Så, jag gissar att hon mest är ute efter att förmedla nåt till mig, som egentligen inte handlar om kläder. Så nu släpper jag det till henne så hon liksom inte kan bråka med mig om kläder i alla fall. :)

2010-11-22 @ 10:49:00
URL: http://tankerummet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0