syskonavundsjuka

Jag är förvånad över hur avundsjuk Freja är på Joakim. Hon vill verkligen ha allt han har.

Häromdan gjorde jag puré till lillebror o fyllde frysen. Freja blev upprörd över att purén var till lillebror och ville att hon oxå skulle få. Jag sa som det var att det faktiskt bara var lillebrors puré och att hon skulle få vanlig mat. Hon argumenterade en lång stund för sin sak. Men när jag var mer envis än henne satte hon sig i ett hörn och sa med gråten i halsen "då får pappa göra puré åt mig". 


Avundsjukan handlar uppenbarligen mer om att det ska vara millimeterrättvist än att hon faktiskt är intresserad av att få det han har. Och jag blir knäpp på det tänket. Och när jag inte kan resonera med henne vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det. Att låta henne få allt lillebror får känns fel - det är ju skilland på liten och stor, och hon får ju massor av saker som han inte får. Men att strida bara för principens skull känns ju inte heller rätt.

Hur tänker ni..? Hur gör ni..?


Tur att det finns mycket kärlek oxå!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag känner igen det där. Lennox börjar bli allt mer intresserad av det Wincent har och om Lennox tar något ska Wincent ha det direkt.

Men jag försöker att nu från första början säga att han får ta Wincents saker, dom måste leka tillsammans. Men onödiga konflikter försöker man ju slippa så mycket som möjligt.

Men som du säger, det är skillnad på stor och liten Wincent har fått smaka på Lennox mat precis som han smakar av våra tallrikar.

2010-08-24 @ 08:13:57
Postat av: Maria

Jag är journalist och ska skriva en artikel om den vanliga syskonavundsjuka som du skriver om här. Nu letar jag efter föräldrar att intervjua. Mejla mig om du vill att jag ringer dig och berättar mer!

2010-10-13 @ 11:32:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0